Informacje podstawowe

TELEFONY ALARMOWE

• Alarmowy  112
• Policja  997
• Pogotowie  999
• Straż pożarna  998
• Straż miejska  986
• Telefon bezpieczeństwa dla obcokrajowców: +48 608 599 999
(od 1 października do 31 maja: pon.-niedz. 8.00-18.00; od 1 czerwca do 30 września w godzinach 8.00-20.00, informacja w językach polskim, angielskim i niemieckim, od 1 czerwca również w hiszpańskim)


TELEFONY INFORMACYJNE

• Infolinia turystyczna: +48 801 888 844, + 48 22 278 77 77  (od 1 października do 31 maja: pon.-niedz. 8.00-18.00; od 1 czerwca do 30 września w godzinach 8.00-20.00, informacja w językach polskim, angielskim i niemieckim, od 1 czerwca również w hiszpańskim)
• Informacja PKP 197 57
• Informacja PKS 708 208 888 
• Informacja lotniska Chopina 22 650 42 20
• Informacja o placówkach ochrony zdrowia 22 443 77 77
• Centrum Informacji Słuzby Celnej 801 055 055, z telefonu komórkowego 22 330 03 30 

Dzwoniąc z telefonu komórkowego na numer 5-cyfrowy należy poprzedzić go prefiksem „22”.


MIEJSKIE CENTRUM KONTAKTU WARSZAWA

W jednym miejscu, poprzez kilka kanałów kontaktu można uzyskać informację, poprosić o interwencję lub zgłosić wnioski i pomysły związane z życiem miasta.

Działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę i umożliwia:

wybranie dogodnego połączenia komunikacyjnego, 
ustalenie o której godzinie przyjeżdża najbliższy autobus, tramwaj, metro lub kolej podmiejska,
otrzymanie wskazówek jak trafić do hotelu, kościoła, na koncert lub wystawę, 
szybkie i sprawne uzyskanie informacji na temat tego, co aktualnie dzieje się w mieście,
otrzymanie pomocy w odpowiedzi na zgłoszenie sprawy wymagającej reakcji służb miejskich,
przekazanie sugestii dotyczących poprawy jakości codziennego życia lub gościnnego pobytu w Warszawie.

Możesz się z nim skontaktować przez:

 telefon 19115*

  Portal www.warszawa19115

 Bezpłatną aplikację mobilną

 E-mail

 Czat

*Opłata za minutę połączenia zgodna z taryfą operatora


WALUTA, CZEKI PODRÓŻNE, PRZEKAZY PIENIĘŻNE 


Walutą obowiązującą w Polsce jest złoty polski (PLN), 1 PLN = 100 groszy.
W obiegu są monety o nominałach  1, 2, 5, 10, 20, 50 groszy i 1, 2, 5 PLN oraz banknoty: 10, 20, 50, 100, 200 i 500 PLN.
W niektórych większych sklepach, np. w wielu hipermarketach, w wybranych kasach można płacić w Euro. Podchodząc do kasy należy powiadomić kasjera, że będziemy korzystać z waluty europejskiej. Płacenie w Euro nadal nie jest w Polsce popularne. Często też reszta wydawana jest w złotówkach.

Wymiana walut
Walutę najlepiej wymieniać w kantorach. W większości z nich za wymianę nie jest potrącana prowizja. Należy unikać wymiany na ulicy od przypadkowych osób.

Przekazy pieniężne
Przekazy pieniężne realizowane są przez Western Union i MoneyGram.
Przekazy pieniężne Western Union realizowane są w  wybranych placówkach banku Pekao S.A. i Banku Spółdzielczego, jak również w niektórych kantorach, kioskach, placówkach finansowych itp. Dokładny wykaz placówek znajduje się na stronie: www.westernunion.pl
Przekazy MoneyGram można realizować w Urzędach  Pocztowych, niektórych kantorach, oddziałach Banku Pocztowego, Banku BPS  i wszędzie gdzie widnieje logo “Moje Przekazy”. Dokładny wykaz placówek znajduje się na stronie: www.moneygram.com

Czeki  podróżne
Realizację czeków podróżnych zapewniają Bank PKO Bank Polski i inne większe banki np. ING Bank Śląski, BNP Paribas Bank Polska, Deutsche Bank Polska SA oraz kantory.

Zwrot podatku VAT
Podróżujący spoza obszaru Unii Europejskiej mogą ubiegać się o otrzymanie zwrotu podatku VAT za towary zakupione w Polsce. Warunkiem koniecznym jest dokonanie zakupów za minimum 200 PLN, w sklepie oferującym usługę Tax Free, informując jednocześnie sprzedawcę o zamiarze odzyskania podatku. W tym celu należy wypełnić specjalny formularz, który trzeba pokazać celnikowi opuszczając strefę Unii Europejskiej.
Szczegółowe informacje na stronie www.global-blue.com